Inšpirácie na vyučovanie
Hodiny environmentálnej výchovy môžu byť zaujímavé a poučné. Pripravili sme pre vás niekoľko aktivít, ktoré môžete využiť a vyskúšať s deťmi, aby ste im čo najviac priblížili problematiku triedenia odpadu.
Aktivita 1: Môj odpadkový kôš
Cieľ: Priblížiť žiakom rôznorodosť odpadu a jeho podiel v komunálnom odpade.
Žiakov rozdeľte do skupín, každej skupine dajte rozstrihané ústrižky s rôznymi druhmi odpadu. (Obr. 1). Úlohou žiakov je pokúsiť sa priradiť odpad k približnému percentuálnemu zastúpeniu jednotiek v nádobe (240 l.). Následne nech si žiaci zvolia svojho zástupcu, ktorý odprezentuje ich výsledky, aj s obhájením, prečo sa tak rozhodli.
Vyzvite žiakov, nech v skupinách porozmýšľajú nad využiteľnosťou každého druhu odpadu a uvedú aspoň 5 príkladov:
- využiteľný kompostovaním,
- dobre recyklovateľný,
- recyklovateľný v obmedzenej miere,
- nerecyklovateľný.
Aktivita 2: Za koľko sa rozložia
Cieľ: Pomôcť žiakom uvedomiť si dobu rozkladu jednotlivých druhov odpadu a ich vplyv na životné prostredie. Aktivita žiakom pomôže uvedomiť si, že plastová fľaša, ktorú niektorí z nich denne vyhodia do smetí, vydrží v zemi až 450 rokov – a to je viac, ako žije niekoľko ľudských pokolení. Na základe experimentu MINI – skládka sa žiaci dozvedia o výhodách a nevýhodách skládok.
Variácia 1: Časová os rozkladu odpadov
Pomocou špagátu a štipcov vytvorte časovú os. Prípadne môžete použiť aj magnetickú tabuľu. Rozvešajte na špagát konkrétne druhy odpadov, prípadne rozstrihajte iba papierové pásiky s popisom. Odporúčané druhy odpadov a zoznam druhov odpadov s dobou rozkladu nájdete v Zozname obrázkov. Žiaci, alebo skupiny žiakov (3 žiaci v jednej skupine) majú za úlohu sa medzi sebou poradiť a čo najrýchlejšie zoradiť pripravený odpad podľa rýchlosti rozkladu na svojej časovej osi (od najpomalšieho po najrýchlejší). Po skončení sa pripočítavajú sekundy za každú nesprávnu úlohu. Dôležité je zdôraznenie na časovej osi, pokiaľ siaha priemerný ľudský život a ktoré odpady nás prežijú a nechávame ich tak našim potomkom.
Námet na diskusiu o rôznych obaloch so žiakmi o predmetoch dennej spotreby.
Vyzvite žiakov,
- aby napísali na papier predmety dennej potreby, s ktorými prišli v ten deň do kontaktu.
- zamyslite sa nad raňajkami, v akých obaloch bývajú potraviny zabalené, nad svojim oblečením z akých materiálov je vyrobené, nad posteľnou bielizňou, nad kozmetikou (obal zubnej pasty, kefka).
- ako prebiehala vaša cesta do školy, v čom ste sa viezli (z čoho je vyrobené auto, autobus).
- pozrite si spoločne so žiakmi obsah školskej tašky; peračník, desiatu, knihy, zošity a ich obaly. Zamyslite sa, ktorý obal je najekologickejší? Má niekto taký obal so sebou? Prečo uprednostňujú konkrétne takéto balenie? Sú aj iné možnosti?
- vedeli by žiaci povedať z akej krajiny pochádzajú ich predmety, oblečenie, jedlo...?
Variácia 2: Experiment MINI – skládka
Žiaci si pripravia dve identické kopy odpadov, dôležité je aby v každej kope boli rôznorodé druhy odpadov (papier, plasty, nezabudnite na zbytky jedla, kov, prípadne aj nebezpečný odpad napr. baterku). Vložte jednu kôpku odpadu do priesvitnej krabice a zahrabte zeminou. Druhý odpad dajte do vreca na odpad, kde umiestnite na spodok zeminu (imitácia odpadov z domácnosti) a zaviažte, presne tak ako to zvyknú robiť žiaci doma.
Zahrabte tieto dve kopy odpadov do radov vedľa seba na slnečné miesto. Miesto si nezabudnite označiť. Skládka sa musí zvlhčiť vodou, tak aby bola pôda vlhká, ale nie mokrá. Nezabudnite zvlhčovať pravidelne.
Po 7 dňoch nechajte žiakov vyhrabať odpad a preskúmať ho, potom ho vráťte späť a zahrabte. Vytvorte si pracovné listy kde budú žiaci zapisovať zistené údaje o jednotlivých položkách ako sa rozložili úplne – iba trocha – vôbec sa nezmenili.
Aktivita 3: Školský odpadový audit
Spravte si odpadový audit z množstva vyprodukovaného odpadu v triedach, či v celej škole.
Aktivita ukáže žiakom, koľko kilogramov vyprodukuje jedna jediná trieda, či škola.
Cieľ: Motivovať a zapojiť žiakov do triedenia odpadu, ich minimalizovania pre nasledovnú recykláciu, či opätovné používanie. Žiaci sa učia spolupracovať, koordinovať svoju činnosť, zapájajú do organizácie svojho projektu celý školský kolektív.
Každý deň si v škole zapíšte množstvo rozriedeného odpadu, podľa druhov plasty – nápojový kartón – papier - batérie. Odvážený odpad si zapíšte do pripravenej tabuľky. Na každý týždeň si zvoľte „odpadovú hliadku“, ktorá bude mať na starosti správne roztriedenie odpadu v triede, bude dohliadať pri vážení a zapisovaní. Vytvorte si jednoduchú tabuľku na spracovanie údajov pre jednotlivé triedy, začnite s dňami, následne si porovnajte týždne, mesiace, rok.
Po prvom týždni triedenia odpadu nájdite, navrhnite a zrealizujte alternatívy ako predchádzať tvorbe odpadu, ako ho minimalizovať (napr. na desiatu si nosiť so sebou vlastnú fľašku, mať jednu krabičku na desiatu, nebaliť si desiatu do plastového obalu, nekupovať si jednorazové poháriky v automatoch, zistiť či váš automat v škole akceptuje vlastný pohárik, nekupovať si nápoje v platoch, potraviny zabalené v obaloch, zvážiť obal pri rôznych školský potrebách, doma informovať rodičov, zamerať sa na nákup ....). Nezabudnite o svojom odpade, či jeho klesajúcej tendencii informovať svojich spolužiakov formou nástenky, kde môžete zverejňovať svoje výsledky aj v podobe grafov.
Ak budete zisťovať zdroje odpadu pre celú školu, nezabudnite na kabinety, zborovňu, upratovačky, školský pozemok, telocvičňu a iné.
Zapíšte si celkové množstvo vyprodukované vašou triedou, školou za mesiac až rok. Budete si tak môcť vytvoriť vlastné štatistiky o nakladaní s odpadom.
Aktivita 4: Súťaž v triedení odpadu
Cieľ: Vysvetliť žiakom hravou formou triedenie odpadu a jeho úlohu v ochrane životného prostredia.
Aktivita pomôže žiakom zorientovať sa v problematike triedenia odpadu. Uprostred telocvične, či dvora vytvorte kopu odpadu zo surovín, ktoré dnes triedime a dajú sa recyklovať (papier, nápojové kartóny, plast, batérie).
Porozprávajte sa
- o tom, z akých materiálov sú vytriedené odpady vyrobené a prečo je výhodné ich opätovne využiť (šetrenie prírodných zdrojov, energie, vody...) o možnostiach triedenia odpadu nielen v škole, ale aj doma, v obci, meste,
- o tom ako vyzerajú nádoby na triedenie odpadu a kde sa nachádzajú. Prípadne, kde sa nachádzajú zberné miesta, či v ktorom obchode sa dá odovzdať nebezpečný odpad (batérie, staré lieky, atď),
- o tom v akom stave sa má odpad do koša odhodiť (vypláchnuté sklo, plasty, odstránené hliníkové viečka z téglikov, odstránené spinky z papiera, zmenšiť objem roztrhnutím a pod.).
Rozdeľte žiakov do skupín, pred každú skupinu, v primeranej vzdialenosti, podľa možnosti priestorov umiestnite farebné tašky (žltá, oranžová, modrá, červená) a pripravenú kopu odpadu.
Odštartujte – každý žiak vybehne, zoberie jeden druh odpadu a uteká ho vhodiť do správneho vreca. Po tľapnutí, vyráža ďalší žiak, až kým sa nevystrieda celá skupina, alebo až kým sa neminie celá kopa odpadu.
Spoločne skontrolujte, či sú odpady v správnych vreciach. Za každý zle zaradený odpad, sa skupine odpočíta jeden bod, po sčítaní všetkých správne zaradených odpadov, vyhráva skupina, ktorá mala najväčší počet správne vytriedeného odpadu.
Variácia:
Pritvrďte pravidlá, ak majú žiaci, čo i len jeden odpad zle vytriedený, automaticky prehrali. Hra tak nemusí mať víťaza. V prípade, ak majú všetko správne, vyhráva najrýchlejšia skupina.
Aktivita 5: Moje hračky
Cieľ: Žiaci pochopia zmeny vo výrobe hračiek, ako aj zmeny v ich funkciách a použitých materiáloch v porovnaní s minulosťou.
Žiaci si prinesú do školy svoju najobľúbenejšiu hračku alebo obľúbenú rozbitú hračkou, ktorú majú stále odloženú. (Prípadne si ich obe môžu doniesť pre lepšiu predstavu do školy). Postupne sa každý z nich snaží určiť druh materiálu z čoho sú hračky vyrobené.
Porozprávajte sa
- o vašej najobľúbenejšej hračke, či o hračkách z minulých dôb,
- o hračkách, ktoré boli v minulosti vyrábané ručne z prírodných materiálov. Neskôr sa začali vyrábať v továrňach stavebnice, kovové autíčka, plastové bábiky.
Odporúčanie:
Svoje rozprávanie spestrite o rôzne fotografie starých hračiek, zamerajte sa pri výbere na pestrosť materiálového zloženia. Postupne prejdite na dnešné elektronické a technické hračky (i-pad, tablet, smartphone atď.).
Diskutujte so žiakmi o ich hračkách.
Pomocné otázky do diskusie:
Ako dlho tvoja rozbitá hračka vydržala? Ako dlho si myslíš, že vydrží tvoja súčasná obľúbená hračka? Vidíš nejakú podobnosť medzi všetkými hračkami čo ste priniesli? Čo majú spoločné všetky vaše rozbité hračky? Dali by sa opraviť? Dali sa hračky v minulosti opraviť? Čo by ste vymysleli, aby sa vaša hračka nepokazila? Ako by mala byť vyrobená, aby vydržala čo najdlhšie? Ako by sa dali tieto hračky opraviť alebo vyrobiť z nich nové? Ako sa dnešné hračky líšia od tých, ktoré boli vyrábané v minulosti?
Ďalšie námety, odporúčania na osvetu v oblasti triedenia odpadov:
- zapojte sa do kampane zatoč s odpadom na www.ewobox.sk/sazp/zatoc-s-odpadom,
- vypočítajte si vlastnú ekostopu www.ekostopa.sk, či ekostopu celej školy.
- zahĺbte sa do problematiky environmentálnych záťaží cez náš školský program Enviróza www.enviroza.sk.
- staňte sa lovcami EKOznačiek. Zistite, ktoré označenia sú tie „pravé“, to znamená oficiálne platné EKOznačky. Vypátrajte: Čo je to Environmentálne vhodný výrobok? Čo zaručuje značka Ekopoľnohospodár? Aké požiadavky musia spĺňať biopotraviny a aké je ich označenie?