Praktické rady o triedení v školách
Ako začať s triedením odpadu na školách
Praktický manuál je určený pre všetkých pracovníkov škôl, ktorí sú motivovaní zaoberať sa triedením a zberom odpadov na škole. Snahou je pomôcť prekonať problémy v začiatočnej fáze procesu, odpovedať na často sa opakujúce otázky a doviesť zámer k úspešnému zavedeniu triedeného zberu na škole.
Prečo triediť odpad na školách?
Podľa Zákona 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene doplnení niektorých zákonov, povinnosť triediť odpady má každý, a teda aj škola.
Z uvedeného dokumentu vyplývajú nasledovné dôvody prečo triediť odpad na školách:
- povinnosťou každého je nakladať s odpadmi v súlade so zákonom (§ 12, ods. 1),
- povinnosťou je dodržiavať hierarchiu odpadového hospodárstva (§ 6, ods. 1 + 6),
- povinnosťou prevádzkovateľa školskej jedálne (v prípade ak má škola školskú kuchyňu), je zabezpečiť triedený zber kuchynského BIO odpadu (§ 83),
- zriaďovateľ by mal zabezpečiť zber a prepravu komunálnych odpadov (obec, VÚC) na účely ich zhodnotenia, vrátane zabezpečenia zberných nádob a zabezpečenia priestoru, kde sa majú odovzdávať oddelené zložky komunálnych odpadov v rámci separovaného zberu,
- obec upraví podrobnosti o nakladaní s komunálnymi odpadmi, všeobecne záväzným nariadením, v ktorom ustanoví najmä podrobnosti o spôsobe separovaného zberu.
Hierarchia odpadového hospodárstva, alebo pyramída odpadového hospodárstva prezentuje základné princípy zabezpečujúce redukciu odpadu, aby vzniknutý odpad spôsoboval čo najmenšiu záťaž pre životné prostredie.
Na prvom mieste by mala byť naša snaha odpad čo najviac minimalizovať, potom znovu používanie vecí čo najviac a až keď prvé dve možnosti nie sú možné, využiť možnosti recyklácie.
Je dôležité si uvedomiť, že recyklácia nie je najideálnejší spôsob, ako sa s odpadom vysporiadať, ale je to posledná možnosť pred skládkovaním alebo spaľovaním.
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aké sú naše nároky a potreby? Čo znamená dobrovoľná skromnosť?
Praktická rada:
Škola by si mala zosúladiť systém zberu vytriedených zložiek komunálneho odpadu na škole so systémom, ktorý funguje v obci, meste a vedieť o subjektoch, ktoré sa starajú o odpady v obci a môžu byť škole nápomocné. Škola môže získať podporu, či už finančnú, alebo informačnú v podobe rád, na zber a prepravu komunálnych odpadov aj od iných subjektov, či orgánov - okresné úrady, krajské úrady.
Zabezpečiť pre školu zberné nádoby (vrecia, kontajnery) je zákonnou povinnosťou obce, dodať by sa mali prostredníctvom obecného prepravcu komunálnych odpadov. Pokiaľ ide o bioodpad, ktorý škola separuje a bude ho kompostovať, tak bioodpad pôjde z košov rovno na školské kompostovisko. Ak ho však škola nebude kompostovať, je potrebné prostredníctvom obce zabezpečiť špeciálny kontajner na bioodpad.
Prečo je potrebné zistiť množstvo a druhy odpadov (surovín), ktoré škola vyprodukuje? - Praktická rada
Poznať objem (váhu) jednotlivých surovín (papier, plasty, kovy, bioodpad) je dôležité najmä preto, aby s ním korešpondoval objem zbernej nádoby a nestalo sa, že objem zbernej nádoby nebude postačovať a budú preplňované. Ak škola nevykonáva žiadny pravidelný dennodenný zber nejakej suroviny, tak celkové množstvo (objem) odpadov sa dá zistiť podľa toho, koľko kontajnerov škola využíva a ako často sa vyprázdňujú. Pre správne naplánovanie počtu a veľkosti malých zberných nádob na jednotlivé suroviny, ktoré sa budú triediť, je vhodné poznať najmä množstvá jednotlivých surovín, ktoré sa vyprodukujú.
Ako zistiť presný objem jednotlivých surovín v školských odpadoch:
a) Vytriediť jednotlivé suroviny už v triedach a zo všetkých miestností – vybrať si nejakú vzorku (napr. niektoré triedy). Vzorky ale nebudú presné a môžu byť značne skreslené. K tomu je potrebné rátať aj kuchyňou, ak je v škole jej prevádzka.
b) Vytriediť jednotlivé suroviny až z kontajnerov na smeti – táto možnosť nie je veľmi príjemná, ale je jednoduchá a presná.
Odporúčame vyskúšať si skúšobný zber vyseparovaných zložiek, napr. do pripravených farebných tašiek.
Po informovaní personálu školy a žiakov vo vybranej triede, alebo v každej triede si určitú stanovenú dobu (týždeň/mesiac) sledujte množstvá a druhy vyseparovaných zložiek. Vypočítajte si percentuálny odhad obsahu odpadových košov v priestoroch školy a následne zistíte ako budú objemovo vyťažené kontajnery pre celú školu.
Podľa výsledkov vytriedeného odpadu si dokážete navrhnúť zakúpenie zberných nádob na tento účel (tu je dôležité rátať aj s rezervou naviac).
Príklad: Za 1 týždeň sa vyvezie 1 tona komunálneho odpadu. Sledovaním zloženia v košoch rozmiestnených po škole sa odhadlo, že cca 30 % je plastov, 30 % je papier, 10 % je kovu, 5 % nápojového kartónu, 5 % skla, 10 % bioodpadu a 10 % iného nevyseparovateľného odpadu.
Aké vytriedené suroviny sa zbierajú priamo v obci a kedy je zabezpečený ich odvoz?
Informácie o zbere jednotlivých surovín nájdete aj vo Všeobecne záväznom nariadení obce o odpadoch a poskytne vám ich obecný úrad, aj obecný prepravca odpadov.
Ako správne triediť?
Najpresnejšie informácie čo zbierať a čo nie, vám okrem obce poskytne obecný prepravca odpadov (môže ísť o mestský podnik, alebo nejakú komerčnú firmu). Niekedy je obecným prepravcom odpadov samotná obec.
Jednu vec je potrebné zdôrazniť a to, že informácie o správnom triedení sú premenlivé – sú ovplyvnené situáciou na trhu. Napr. v určitom období sa netriedia všetky druhy plastov, ale iba niektoré. Potom sa však na trhu objaví nový zhodnocovateľ (resp. nová technológia) a obecný prepravca sa s ním dohodne, že mu je možné odovzdať všetky druhy plastov.
Kto zabezpečuje zvoz zmesových odpadov, triedený zber?
- už spomínaný obecný prepravca odpadov, ktorý sa stará o zvoz všetkých odpadov, ale môže ísť aj o rôznych prepravcov odpadov,
- každá obec má harmonogram triedeného zberu a je potrebné do tohto harmonogramu doplniť aj školy, až potom bude obecný prepravca povinný zbierať suroviny aj zo školy. Obec by mala dostať od spracovávateľa školského projektu informáciu o tom, že škola chce začať s triedeným zberom a od akého dátumu,
- dopravu vám prípadne zabezpečia aj predajcovia, od ktorých sa nakupujú napr. zberné koše,
- nenáročnú prepravu, napr. materiál na kompostovisko môže pomôcť prepraviť aj obecný úrad, prípadne ktorákoľvek firma, ktorá vlastní dodávkový automobil,
- v niektorých mestách existujú napr. vyvažovacie strediská, ktoré zabezpečia, napr. objednané zberné koše, ktoré sú prepravené spolu s iným tovarom a jedna cesta sa potom rozráta medzi viaceré subjekty.
Koľko sa platí za odpady a akým systémov?
Informácie získate
- na obecnom úrade, na ich stránkach by mala existovať listina pod názvom Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o odpadoch alebo VZN o poplatkoch za odpady,
- vo väčšine obcí na území SR platí ročný paušálny poplatok za osobu (občana, zamestnanca, ale aj školu ...).
- najčastejšie na Slovensku je používaný kontajnerovo-intervalový množstvový zber – platí sa podľa počtu kontajnerov, ktoré daná škola využíva a intervalu ich vyprázdňovania, alebo žetónový zber, či vrecový zber (platí sa podľa počtu odovzdaných vriec s odpadmi.).
Separovaný zber odpadov (surovín) na škole je jednoznačne významnou zmenou, ktorá sa dotkne každého žiaka, študenta, učiteľa (ky), profesora(ky), upratovača(ky), či školníka, jednoducho celého školského kolektívu. Je preto nevyhnutné, aby sa spracoval nejaký realizačný školský projekt.
Malo by sa navrhnúť:
1. Triedenie
2. Kontrola dodržiavania a čistoty vyseparovaného odpadu v triedach
3. Systém vyprázdňovania nádob
TO, KDE sa budú koše so surovinami vyprázdňovať závisí aj od toho, aký systém triedeného zberu sa realizuje v obci.
1. Triedenie
Pokiaľ škola nebude mať veľké kontajnery na triedený zber umiestnené pri škole, je treba vytvoriť zberné miesto, kde sa budú sústreďovať vrecia s vytriedeným odpadom. Je treba na to vyhradiť samostatnú, najlepšie uzamykateľnú miestnosť, ktorá bude slúžiť ako medzisklad.
2. Systém kontroly a zabezpečenie čistoty surovín, to je tá najdôležitejšia vec, ktorá sa od školy vyžaduje
Zároveň je to však po organizačnej stránke najnáročnejšia úloha. Každá škola si musí nastaviť svoj vlastný systém, ako aj systém vyprázdňovania a triedenia odpadov. Kontrola správne vytriedeného odpadu je na samotnej škole. Je veľmi žiadúce, aby existoval na škole funkčný systém zabezpečenia čistoty surovín.
Ak bude prepravca zo školy odoberať suroviny, ktoré nie sú správne vytriedené alebo sú dokonca znečistené a takýto stav bude pretrvávať dlhodobo, nebude to tolerovať. Nevyhnutné je do tohto procesu naplno zainteresovať žiakov. Určiť si napr. týždenné služby, alebo skupiny žiakov (ekokrúžky), ktorí zodpovedajú za odpad. Vytvoriť si napr. „Zelenú hliadku“, ktorá bude dozerať na správnosť triedeného zberu, čistotu vytriedených zložiek, vysypávanie nádob a pod. Okrem žiakov musia byť do kontroly správnosti, dodržiavania pravidiel triedeného zberu zapojení aj učitelia (napr. pre každú triedu triedny učiteľ, pre chodbu učiteľ, ktorý má dozor na chodbe), či upratovačka.
Pre dobrovoľné zapojenie sa žiakov do triedenia odpadu je dôležitá ich osobná zainteresovanosť a motivácia, k čomu prispieva aj environmentálne povedomie celej školy.
Prijateľnými a účinnými prostriedkami na vzbudenie a udržanie záujmu o environmentálne priaznivejšie spôsoby života, o zdravú krajinu je podpora detskej zvedavosti o stav životného prostredia v obci, rozvíjanie zručností pre 21. storočie, environmentálne presahy do všetkých vyučovacích predmetov, do prevádzky školy a realizácia aktivít vedúcich k udržateľnému životu obce, regiónu i Zeme, a to projektová výučba, praktická environmentálna výchova, pobyty v prírode a pod.
3. Dohodnite sa s obcou a obecnými prepravcami odpadov na systéme zberu surovín
Triedený zber na škole musí byť zosúladený so systémom zberu, ktorý sa realizuje v danej obci. Musí byť zosúladený s podmienkami a možnosťami obce a obecného prepravcu a vzájomná spolupráca a výmena informácií je preto nutná a vzájomne prospešná.
Je nevyhnutné, aby sa uskutočnilo pracovné stretnutie medzi spracovateľom školského projektu, obcou a obecným prepravcom, na ktorom by sa spoločne dohodli druhy surovín, ktoré sa budú na škole triediť, v akých zberných nádobách sa budú suroviny dočasne uskladňovať v medzisklade a akým harmonogramom sa budú suroviny zo školy odvážať.
Dohodnuté môžu byť aj ďalšie veci, napr. ako sa budú vrecia so surovinami viazať, či sa musia označiť názvom školy (kvôli evidencii a kontrole), kde sa suroviny počas zberu vyložia.
Záver
Triedenie odpadu na škole bude funkčné len pod tou podmienkou, ak sa do neho zapojí väčšina žiakov a zamestnancov školy. Daná problematika sa tak postupne bude rozširovať zo školy do rodiny, kde sa bude dotýkať aj ostatných členov domácností, ktorí pomôžu vytvoriť a upevniť návyky v triedení. Postupne sa triedený zber stane bežnou súčasťou života.